یکی از کارگردانان انیمیشن «اعلان» درباره قصه این انیمیشن که درباره پیرمردی‌ست که شغلش جفت کردن کفش‌هاست، تاکید کرد: می‌خواستیم به قشر نادیده جامعه بپردازیم که در آستانه مرگ هستند و کسی را ندارند که برای آرامش روح‌شان کاری انجام دهند.
چارسو پرس: درباره انیمیشن «اعلان»، محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که این روزها مراحل پیش تولید خود را پشت سر می‌گذارد، گفت: «اعلان» قرار است با تکنیک استاپ موشن ساخته شود، تقریبا مراحل ریلز آن به پایان رسیده و قرار است به مرکز گسترش ارائه و پس از آن مراحل تولید عروسک و دکور آن شروع شود. برای تولید این فیلم، بازه زمانی یک ساله‌ای را در نظر گرفته‌ایم که چند ماه آن هم گذشته است.

او با اشاره به اینکه «اعلان» به موضوع مرگ و مراسم‌ عزاداری می‌پردازد و داستان پیرمردی را بیان می‌کند که کارش جفت کردن کفش‌هاست، درباره چگونگی روایت داستان مرگ توسط این قصه، عنوان کرد: شغل سوژه این انیمیشن از المان‌های مربوط به مسجد و مراسمات عزاداری گرفته شده است، می‌خواستیم کسی را وارد قصه کنیم که با فضای مرگ سر و کار دارد اما خیلی به چشم نمی‌آید و کسی او را نمی‌شناسد. به طور کلی می‌خواستیم به قشر نادیده جامعه بپردازیم که در آستانه مرگ هستند و کسی را ندارند که برای آرامش روح‌شان کاری انجام دهند.


واعظی در پاسخ به این پرسش که در انیمیشن «اعلان» با موضوعات ماورایی هم پرداخته می‌شود یا نه؟، تاکید کرد: در این انیمیشن چندان وارد مسائل ماورایی نمی‌شویم اما یک سری المان‌های انیمیشنی هم در آن به کار رفته است که حالت‌هایی از مرگ را نشان می‌دهد، البته این حالت‌ها خیلی پررنگ نیستند و نخواستیم چندان فانتزی شود تا از حالت بومی و عادی خود خارج شود.
این کارگردان با اشاره به اینکه «اعلان» به کارگردانی مشترک او و همسرش محمد زارع در حال تولید است، خاطرنشان کرد: پیش از این و در انیمیشن «نقطه» هم با همسرم همکاری کرده بودم اما در آن اثر، جزو عوامل بودم و به طور مستقیم کارگردانی نمی‌کردم اما «اعلان» را با هم نوشتیم و باهم کارگردانی خواهیم کرد. در کار قبلی‌مان سعی کردیم که «نقطه» از نظر کیفی، حرفه‌ای شود ولی در این انیمیشن می‌دانیم که چگونه هم کار را با کیفیت درآوریم و هم روند تولید آن را آسان‌تر پیش ببریم چراکه تجربه‌مان بیشتر شده است و در تکنیک استاپ موشن هر چه تجربه بیشتری داشته باشید، کارها راحت‌تر پیش می‌رود.

او در جواب این سوال که فکر می‌کنید، «اعلان» هم همچون «نقطه» می‌تواند در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی موفق ظاهر شود، بیان کرد: فضای جشنواره‌ها در حال حاضر کمی متفاوت شده است، نسبت به قبل تعداد کم‌تری دارند اما آثار بیشتری به تولید می‌رسند. از طرف دیگر فضای «نقطه» بین‌المللی بود، در صورتی که «اعلان» حال و هوایی بومی دارد. البته به نظرم از نظر فیلمنامه، قوی و دلنشین‌تر است و امیدوارم موفقیت‌های بیشتری هم داشته باشد.

واعظی در پایان درباره همکاری با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی مطرح کرد: وجود مرکز گسترش مایه کمک به فیلمسازان، خصوصا در حوزه انیمیشن است چراکه دلسوزانه از سازنده اثر حمایت می‌کند. فکر نمی‌کنم بدون وجود حمایت‌های مرکز گسترش می‌تواسنیم، کارهای‌مان را تولید کنیم. امیدوارم حمایت‌ها از این مرکز بیشتر شود تا آن‌ها هم بتوانند، فیلم‌ها را تحت پوشش مالی بهتری قرار دهند.