با آغاز دور جدید «هفت»، این برنامه همراه با «سینمای کوتاه» تنها برنامه‌های سینمایی این روزهای تلویزیون و نمایش خانگی به شمار می‌روند.
چارسو پرس: جمعه‌ شب ـ ۱۴ اردیبهشت ماه ـ نخستین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» در سال ۱۴۰۳ از شبکه نمایش سیما پخش شد. این برنامه که به علت بروز مشکل فنی، با یک هفته تأخیر روی آنتن رفت، بعد از سه سال، طلسم پخش نشدن «هفت» در ایام غیر از جشنواره فجر را شکست؛ چراکه طی سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، این برنامه از یکی دو ماه قبل از آغاز این جشنواره، به آنتن می‌رسید و نیمه اسفند تمام می‌شد.
اگرچه «هفت» از تعطیلی آخر سال جان سالم به در برد، ولی سایر برنامه‌های سینمایی که در ایام چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر پخش می‌شدند، وضعیت روشنی ندارند. عناوینی چون «نقد سینما» در شبکه چهار، «پنجره باز» در شبکه سلامت، «سینما آی‌فیلم» در شبکه آی‌فیلم و «سینما ملت» در شبکه تهران و برنامه‌هایی چون «لانگ شات» در پلتفرم روبیکا.
از میان برنامه‌های یادشده، تنها می‌توان به بازگشت «نقد سینما» در نیمه اول سال امیدوار بود. این برنامه که در سال‌های اخیر در بیشتر طول سال روی آنتن قرار داشت، این روزها در مرحله تغییرات فرمی و محتوایی است و احتمالا پیش از نزدیک شدن به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر پخش شود.
حال «هفت» که بناست جمعه‌ شب‌ها به شکل ثابت در جدول پخش شبکه نمایش قرار داشته باشد، عملا تنها برنامه سینمایی تلویزیون و حتی نمایش خانگی است که به فیلم‌های در حال اکران سینمای ایران می‌پردازد و از همتایان آن خبری نیست.
«سینمای کوتاه» محصول شبکه آی‌فیلم نیز شنبه‌ شب‌ها به شکل تخصصی فیلم‌های کوتاه سینمای ایران را بررسی می‌کند و عمومیت برنامه «هفت» را ندارد.
برنامه‌هایی مانند «کافه آپارات» در فیلیمو، «سی و پنج» در فیلم‌نت و «سینما ۲۵» در زینما نیز که با تمرکز بر مسائل سینمای ایران پخش می‌شدند، دیگر تولید نمی‌شوند یا در دسترس کاربران پلتفرم‌های نمایش خانگی قرار ندارند تا این سرویس‌ها فعلا در عرصه برنامه‌های سینمایی حرفی برای گفتن نداشته باشند.


منبع: ایسنا