کوین شپرد، با تمرکز بر رمان ربکا گادفری نه به یک اقتباس سینمایی از وقایع وحشتناک، بلکه به داستان یک زندگی به شدت ناراحت‌کننده تبدیل می‌شود که به راحتی می‌شد از سرنوشت سخت آن جلوگیری کرد. اما شما اگر به عنوان یک مخاطب عاشق داستان‌های جنایی حقیقی هستید، پس بدون شک باید دیدن این سریال را از دست ندهید.
چارسو پرس: مینی سریال جنایی و هشت اپیزودی «زیر پل» که اخیرا پخش آن شروع شده است، اقتباسی خط به خط از یکی از وحشتناک ترین قتل‌های تاریخ کانادا است.
در داستان این سریال مخاطب به سال 1997 در بریتیش کلمبیا می‌رود. جایی که ناگهان سکوت شهر جزیره‌‌ای ویکتوریا با خبر ناگهانی ناپدید شدن رینا (وریتیکا گوپتا)، یک دختر 14 ساله (دانش آموز دبیرستانی هندی الاصل) شکسته می‌شود. او در یک شب خاص که دیر‌تر از زمان معمول به یک مهمانی رفته بود، دیگر هیچ وقت زنده به خانه خود برنگشت. در این بین افسر پلیس جاه طلب کم بنتلند (لیلی گلادستون) جست و جوی یافتن زنده یا مرده رینا را بر عهده می‌گیرد که بلافاصله متوجه می‌شود که موضوع ناپدید شدن این دختر چیزی فراتر از یک حادثه ساده است.
رینا یک نوجوان طرد شده معمولی بود که به شدت سعی می‌کرد خود را با جوانان به حاشیه رانده شده محلی در این شهر هماهنگ کند. با این حال ، رابطه دختر با رهبر باند دختران بدون سرپرست شهر، یعنی ژوزفین بل (کلویی گیدری) بلافاصله به نتیجه نرسید، و این منجر به یک درگیری کثیف و دردناک نژادی و اجتماعی شد. علاوه بر این، در شب قبل از ناپدید شدن رینا، این ژوزفین بود که تصمیم گرفت با رینا دعوا کند، و در این کار همراه او پنج نفر دیگر نیز شرکت کردند.

«مراقب باشید، متن حاوی اسپویل است!»

در ادامه روند داستان این ماجرا، بازجویی از دانش‌آموزان دبیرستانی به یک فاجعه برای شخصیت کم تبدیل می‌شود. البته خوشبختانه، روزنامه نگار ربکا گادفری (رایلی کیو) به کمک پلیس می‌آید. در نتیجه او موفق می‌شود به جوزفین نزدیک شود و اطلاعات مهمی برای پرونده استخراج کند. از این لحظه به بعد داستان سریال به یک معمای چند لایه برای یافتن قاتل یا قاتلین رینا کشته شده بدل می‌شود.
پیش از هرچیز باید بدانید ماجرای پرودنده قتل رینا ورک در سال 1997 برای مدتی طولانی در سراسر کانادا تبدیل به خبر اول تمام توجهات رسانه‌ها و مردم شد؛ اما چرا؟ به این دلیل که این حادثه در یکی از آرام‌ترین و زیبا‌ترین مناطق این کشور اتفاق افتاده بود، اما مهم‌تر از آن علت توجه رسانه‌ها و مردم به دلیل اقدامات قاتلان بود! گروهی از نوجوانان به حاشیه رانده شده که با ظلم غیرانسانی در این پرونده نقش اصلی را داشتند.
نکته این جنایت حقیقی آن است که شرایط وحشتناک مرگ رینا یک پدیده کلی را در جامعه برانگیخت که بعدها به «وحشت اخلاقی» معروف شد. در آن زمان، وضعیت اضطراب اجتماعی حاد در میان شهروندان کانادایی به طور مستقیم بر حکم دادگاه برای مجرمان، که بسیاری از آنها حتی به سن 16 سالگی نرسیده بودند (یعنی حبس ابد در پشت میله‌ها به جای اعدام)، تأثیر گذاشت.
اما علت شکل گیری یک اقتباس از این ماجرا زمانی قوت گرفت که در آغاز دهه 2000‌، روزنامه نگار ربکا گادفری رمان «زیر پل» را منتشر کرد که در آن سعی کرد تصویر حقیقی وقایع را بازسازی کند. این کتاب به ویژه حاوی شهادت والدین رینا، همکلاسی‌های سابق او، افسران پلیس هدایت کننده پرونده و البته خود قاتلان است. در سال 2007، کمپانی تولید ریس ویترسپون حقوق فیلم Under the Bridge را به دست آورد، اما این فیلم هرگز تولید نشد.
ولی در سال 2022، کوین شپرد، فیلمنامه نویس آمریکایی، به پرونده رینا علاقه مند شد. او به مدت دو سال، به همراه ربکا گادفری، این کتاب را به فیلمنامه‌ای برای مجموعه کنونی آن اقتباس کرد. اما افسوس که خود نویسنده کتاب برای دیدن اولین نمایش سریال زنده نماند؛ چرا که گادفری یک هفته قبل از اعلام تولید بر اثر سرطان ریه درگذشت.
اگر بخواهم این سریال را از نگاه ساختاری برای شما تعریف کنم باید بگویم از نظر لحن و حال و هوا، «زیر پل» از بسیاری جهات شبیه پروژه قبلی کوین شپرد، یعنی درام مرود ستایش جشنواره ساندنس «آموزش اشتباه کامرون پست» با بازی کلویه گریس مورتز و ساشا لین است. سازندگان این سریال آگاهانه از روایت اصول جنایت واقعی دور می‌شوند و نه بر جزئیات تحقیقات، بلکه بر شخصیت خود رینا و محیطی که قاتلان آینده او در آن زندگی می‌کردند، تمرکز می‌کنند.
در همان زمان، نویسنده رمان اصلی، یعنی شخصیت ربکا گادفری، یکی از شرکت‌کنندگان مستقیم وقایع روی پرده می‌شود که به خودی خود یک اثر داستانی تخیلی است، زیرا او هرگز شخصاً رینا را نمی‌شناخت و سال‌ها پس از آن به این پرونده آدم کشی پرداخت. با این حال، این فرض مانع از این نمی‌شود که شپرد در یک بازنگری اختصاصی از رویدادها شرکت کند و همه چیزهایی را که مردم برای دفن آن بسیار تلاش کردند، دوباره از نو بیرون بکشد.
برای مثال در اواسط دهه 90 میلادی، زمان نسبتاً دشواری برای تساهل نژادی و سهل گیری بین فرهنگی در غرب بود، بنابراین در زمان حل پرونده حتی ملیت رینا به عنوان انگیزه اصلی قتل در نظر گرفته نشد، آن هم علی رغم تعدادی سرنخ آشکار پیرامون این داستان. اما در این سریال ما به روشنی شاهد ورود این حقیقت پنهان شده به اصل داستان هستیم.
علاوه بر این، بسیاری از رسانه‌ه ا در آن زمان عمداً اصالت هندی این دختر را پنهان کردند و او را به عنوان یک «زن انگلیسی سفید پوست» معرفی کردند. در این راستا، سریال شپرد نوعی عدالت اجتماعی را تحقق می‌بخشد و از زبان شخصیت‌ها، در درجه اول خود رینا نکات کلیدی را بیان می‌کند که نشان دهنده هویت اجتماعی و نژادی او می‌شود. اگر دقت کنید خانواده ورک که دخترشان مورد قتل قرار گرفته، همانطور که می‌گویند، یک اقلیت در یک اقلیت بودند.
این یعنی در حالی که آن‌ها مهاجران هندی باقی مانده بودند، اما به ارزش‌های اخلاقی فرقه شاهدان یَهُوَه (که به عنوان یک سازمان افراطی شناخته شده و توسط دادگاه عالی خیلی از کشور‌ها ممنوع شده است) پایبند بودند. این یعنی آن‌ها از جشن کریسمس و تولد خودداری می‌کردند و هر گونه تلاش دخترشان برای تبدیل شدن به یک نوجوان عادی را به شدت محکوم می‌کردند.

بنابراین، در جامعه‌ای متشکل از جوانان تهاجمی که خرده فرهنگ باندهای خیابانی لس آنجلس را ترویج می‌کنند، رینا به عنوان دختر این خانواده، به طرز عجیبی، راهی را پیدا می‌کند که مدت ها انتظارش را می‌کشید، این یعنی فرصتی برای خودش و زندگی خارج از محدودیت‌های بی پایان. با این حال، شپرد و سازندگان این سریال فقط به بازسازی زندگی رینا ورک محدود نمی‌شوند و شجاعانه وظیفه بازسازی یک دوره کامل را بر عهده می‌گیرند. قسمت‌های اول «زیر پل» مملو از ارجاعات تاریخی و ارجاعات منظم فرهنگی پاپ است.
حتی موسیقی متن سریال هم در اجرا یک ثانیه هم به زمان خود خیانت نمی‌کند. گفتگوهای نوجوانان در مورد خشونت، نفرت از والدین و رنجش از زندگی با دیسکوهای اتاق خواب دختران تنها و توجه به خوانندگان رپ از نکاتی است که در دل شخصیت‌های این داستان با واقعیت آمیخته می‌شود. با این تفاسیر تنها چیزی که شما را از تسلیم شدن کامل در برابر موج نوستالژی استفاده شده در این سریال باز می‌دارد، آگاهی از فینال پیش رو است که هر از چند گاهی بیننده را به واقعیتی غم انگیز باز می‌گرداند. با این حال، هنوز هم نمی‌توان «زیر پل» را یک داستان جنایی واقعی دیگر به سبک «کارآگاه حقیقی» نامید.
در پایان باید گفت: با همه این تفاسیر این اثر کوین شپرد، با تمرکز بر رمان ربکا گادفری نه به یک اقتباس سینمایی از وقایع وحشتناک، بلکه به داستان یک زندگی به شدت ناراحت‌کننده تبدیل می‌شود که به راحتی می‌شد از سرنوشت سخت آن جلوگیری کرد. اما شما اگر به عنوان یک مخاطب عاشق داستان‌های جنایی حقیقی هستید، پس بدون شک باید دیدن این سریال را از دست ندهید.