کامران قدکچیان کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر سینما گفت: من معتقدم این روزها شرایط سینمای ایران به سوی بساز و بفروشی درحال حرکت است... متاسفم این را می‌گویم اما به گمان من، سینمایی که روزی ما عاشق آن بودیم و می‌توانستیم در آن کار کنیم و فیلم بسازیم به نوعی نابود شده است
چارسو پرس: کامران قدکچیان کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر سینما در گفتگو با خبرنگار سینما صبا درباره حضور کم‌رنگ خود در سال‌های اخیر در سینمای ایران و از نقدهایی که نسبت به وضعیت فعلی سینما و شرایط اکران آثار دارد، صحبت کرد.

او گفت: قطعا شما این روزها از وضعیت سینمای ایران باخبر هستید و من معتقدم این روزها شرایط سینمای ایران به سوی بساز و بفروشی درحال حرکت است و من این کاره نیستم… متاسفم این را می‌گویم اما به گمان من، سینمایی که روزی ما عاشق آن بودیم و می‌توانستیم در آن کار کنیم و فیلم بسازیم به نوعی نابود شده است. نکته‌ای که باید روی آن تاکید کنم این است که صحبت من نابودی «سینمای واقعی ایران» است.

او ادامه داد: این سینمایی که این سال‌ها شاهد آثار آن هستیم، از نگاه من تبدیل به فضایی برای ساخت سوژه‌های کاباره‌ای شده است و آثاری که ساخته می‌شود به سوی سوژه‌هایی مبتذل با دیالوگ‌هایی رکیک و شوخی‌های ناخوشایند رفته است. تهیه‌کنندگان نیز برای ساخت این فیلم‌ها رغبت بیشتری نشان می‌دهند و از نگاه من این معضل ناشی از سوءمدیریت‌هاست.

[انقلاب همه ما را امیدوار کرد…]
این سینماگر با اشاره به امیدی که به سینمای پس از انقلاب در ذهن‌ها وجود داشت، بیان کرد: زمانی که انقلاب شد همه مسئولان صحبت از فرهنگ‌سازی و بهبود سینما می‌کردند اما امروز شاهد هستیم که وضعیت سینمای ایران به چه شکل درآمده است. من همیشه کارم ساخت آثار اجتماعی بوده است اما همان سینمایی که روزی می‌توانستیم در آن فیلم اجتماعی بسازیم و درباره مسائل جامعه صحبت و انتقاد کنیم، از دست داده‌ایم.

او افزود: تمامی این صحبت‌ها را بارها گفته‌ام و فکر می‌کنم قشر زیادی از هم دوره‌ای‌های من نیز به این نقدها معتقد باشند… مگر شما درحال حاضر سیروس الوند، علی ژکان، اصغر هاشمی، ناصر تقوایی و… را در سینمای ایران می‌بینید؟

کارگردان فیلم‌های موفق دهه هفتادی «آواز تهران» و «بهشت پنهان» (به تهیه‌کنندگی حسین فرح‌بخش) در ادامه گفت: با یک نگاه تحلیلی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که از دهه ۸۰ و ۹۰ سینما به سویی حرکت کرد که دیگر به جای قصه، گیشه برای تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران اهمیت داشت و من امروز نمی‌توانم با سوژه‌هایی که تهیه‌کنندگان به من پیشنهاد می‌کنند، کنار بیایم.

کارگردان فیلم سینمایی «جانان» با اشاره به اینکه این روزها مشغول نگارش فیلم‌نامه‌های جدید است، عنوان کرد: در این چند سال مشغول نگارش بوده‌ام و بیش از ۱۰ فیلم‌نامه آماده در دست دارم اما این فیلم‌نامه‌ها با سوژه‌هایی که دارند به درد تهیه‌کنندگان امروز سینما نمی‌خورد و در مقابل سوژه‌های مورد علاقه آن‌ها نیز به درد کار من نمی‌خورد!

[اوضاع آثار کمدی فاجعه است!]
این فیلم‌نامه‌نویس با توجه به اینکه در سال‌های گذشته به آثار کمدی که وارد سینما شده‌اند نقدهایی وارد کرده بود، در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان انتقادات خود را نسبت به سینمای کمدی دارد یا خیر؟، گفت: نزدیک به سال پیش اگر من نقدی را بر سینمای کمدی داشتم به دلیل ورود برخی فیلم‌ها و موضوعات کمدی به سینمای ایران بود که این روند نه تنها از نظر کیفی و فیلم‌نامه‌ای دستخوش اصلاح یا تغییری شد، بلکه در این چند سال شاهد بدتر شدن شرایط سینمای کمدی نیز هستیم و از نظر من این آثار کمدی فاجعه هستند!

او ادامه داد: تلاش من این بود با انتقاد، این شرایط بهبود یابد تا با ساخت آثاری که از کیفیت خوبی برخوردار است، به سوی سینمای اجتماعی روز حرکت کنیم اما متاسفانه نه تنها بهبودی رخ نداد بلکه اوضاع بدتر هم شده است.

[علاقه‌ای به فیلمسازی ندارم]
این کارگردان با اشاره به اینکه پیشنهاداتی برای ساخت یک اثر داشته است، توضیح داد: فیلم‌هایی که امروز می‌بینید، برای من قابل ساختن نیستند؛ آثاری که یک سری بازیگر تکراری در نقش‌های مشابه در آن‌ها حضور دارند. سینما ما به وضوح به کلیشه افتاده و این اتفاق باعث تاسف است.

قدکچیان درباره وضعیت نامطلوب اکران فیلم‌ها بیان کرد: «جنون» فیلم دیگری بود که پس از اکران «جانان» به نمایش رسید اما نه در سینماها بلکه در سینمای آنلاین و این اثر نابود شد چرا که تهیه‌کننده اثر با توجه به بدهکاری که به بنیاد سینمایی فارابی داشت سرنوشت آن را به دست فارابی سپرد که درنهایت فارابی نیز این فیلم را وارد چرخه اکران نکرد و به دست سینمای آنلاین در پلتفرم‌ها سپرد.

او افزود: در این روزهای سینما از ناصر تقوایی یاد می‌کنم که همیشه می‌گفت چیزی که خراب می‌شود باید نابود شود تا بتوان آن را از نو ساخت و این سینما نیز دچار همین سرنوشت است.
این سینماگر در پایان از حضور در سینمای امروز گفت: با حضور چنین مدیرانی و در چنین شرایطی، اصلا علاقه‌ای به حضور پشت دوربین و ساخت فیلم، ندارم و امیدی هم برای بهبود این وضعیت نیست! امیدوارم این حرف‌ها به کسی بر نخورد. من فقط واقعیت‌ها را بیان کردم!


منبع: صبا