ظاهرا قرار است تمام شخصیت‌های اصلی این مجموعه یک بار دیگر دور هم جمع شوند و اینگونه که از قرائن مشخص است، شاهد اثری به مراتب‌ حماسی‌تر از فصل اول خواهیم بود. صحبت از نبردهای بزرگ و اتحادهای بیشتر است که گاهی در نیمه تاریک سرزمین میانه رخ می‌دهند و گاهی در سرزمین‌های باشکوه این سو و آن سوی این جهان خیال‌انگیز.
چارسو پرس: انتشار فصل اول سریال‌ حلقه‌های قدرت، با واکنش‌های متفاوت و گسترده‌ای همراه بود. اما باوجود همه اختلاف نظرها در مورد این اثر، ساخت فصل دوم این مجموعه تأیید شد. اثری که در زمانی نامعلوم در سال جاری میلادی پخش خواهد شد.

ساخت فصل اول سریال حلقه‌های قدرت با چالش‌های فراوانی همراه بود. از آنجایی که شاهد استقبالی متفاوت از فصل اول این مجموعه بودیم، شاید انتظار می‌رفت آمازون از ساخت فصل بعدی منصرف شود. بااین‌حال به نظر نمی‌رسد واکنش مخاطبان متعصب آثار تالکین توانسته باشد آمازون را از پیشبرد اهداف خود منصرف کند.

ظاهرا قرار است تمام شخصیت‌های اصلی این مجموعه یک بار دیگر دور هم جمع شوند و اینگونه که از قرائن مشخص است، شاهد اثری به مراتب‌ حماسی‌تر از فصل اول خواهیم بود. صحبت از نبردهای بزرگ و اتحادهای بیشتر است که گاهی در نیمه تاریک سرزمین میانه رخ می‌دهند و گاهی در سرزمین‌های باشکوه این سو و آن سوی این جهان خیال‌انگیز، به نمایش گذاشته می‌شوند. اگر دوست دارید کمی بیشتر با حال‌وهوای این فصل و چالش‌های تیم سازنده آن آشنا شوید، همچنان همراه ما باشید.



داستان  از کجا آغاز شد؟

موفقیت سریال بازی تاج و تخت تأثیری عمیق بر صنعت ساخت آثار سرگرم‌کننده تلویزیونی داشته و نشان از میل مخاطب به‌دنبال کردن برنامه‌های تلویزیونی با محوریت آثار خیال‌انگیز داشت. درنتیجه طبیعی بود که بعد از اتمام این مجموعه، بسیاری از استودیوها و شبکه‌های تلویزیونی به‌دنبال پر کردن این خلاء بوده و ساخت آثاری با ویژگی‌های مشابه را در دستور کار خود قرار دهند. یکی از این استودیوها آمازون بود که با الهام از آثار «جی. آر. آر. تالکین» نویسنده شهیر انگلیسی، مدعی بزرگ این حوزه شده و ساخت گرانقیمت‌ترین تولید تلویزیونی تاریخ را به نام خود ثبت کند.

داستان مجموعه حلقه‌های قدرت در عصر دوم سرزمین میانه رخ می‌دهد، یعنی هزاران سال پیش از رویدادهایی که در سه‌گانه ارباب حلقه‌های پیتر جکسون شاهد آن بودیم. در این مجموعه همه‌چیز گرد شخصیت سائورون و ساخت حلقه یگانه می‌چرخد، حلقه‌ای که قرار است راه را برای بسط قدرت ارباب تاریکی هموار کرده و به‌نوعی بازگو کننده همان توضیحاتی است که در افتتاحیه فیلم «ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه» (The Fellowship Of The Ring) به اختصار آن پرداخته شد.

فصل اول این مجموعه بیشتر شبیه جعبه‌ای اسرارآمیز بود که شخصیت‌های اصلی این جهان خیال‌انگیز را معرفی کرده و هویت واقعی هر یک را به‌شکلی عمیق‌تر و با استناد به افسانه‌های تالکین بیان می‌کرد. با فاش شدن این اسرار در فصل یک، فصل دوم قرار است مخاطب را درگیر یکی از مهیج‌ترین دوره‌های تاریخ سرزمین میانه کند. انتظارها برای انتشار فصل دوم این اقتباس حماسی از آثار تالکین، با اعلام زمان انتشار این مجموعه به پایان رسید. البته هنوز جزئیات چندانی در مورد این مجموعه در دست نیست. بااین‌حال از آنجایی که بسیاری از طرفداران مشتاق اطلاعات بیشتری در این زمینه هستند، بد نیست کمی بیشتر به فصل دوم حلقه‌های قدرت پرداخته و آخرین جزئیاتی که ارائه شدند را بررسی کنیم.



تااینجا مشخص است که این فصل در سال جاری میلادی منتشر خواهد شد، ضمن آنکه گزارش‌های موجود نشان می‌دهد مراحل بررسی و آماده‌سازی فصل سوم این سریال هم از مدتی قبل آغاز شده است. درنتیجه تا همین‌جا می‌دانیم که قرار است یک بار دیگر حوادث مربوط‌به سرزمین میانه، علاقمندان این مجموعه را بیش‌ازپیش هیجان‌زده کند.

زمزمه‌های ساخت فصل دوم مجموعه ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت بلافاصله پس از پایان فصل اول این سریال به گوش می‌رسید. تولید فصل دوم اما برخلاف فصل اول، از کشور نیوزیلند به بریتانیا منتقل شد. «پاتریک مک‌کی» شورانر این مجموعه در گفتگویی اعلام کرد از آنجایی که تالکین در خلق این اثر از چشم‌اندازهای محل زندگی خود الهام گرفته است، آن‌ها تصمیم گرفتند با این جابجایی به روح آثار تالکین نزدیک‌تر شوند. او افزود که البته در دنیای تالکین سفر کردن به سرزمین‌های دور و نزدیک هم مورد توجه زیادی قرار دارد و همین مسئله می‌تواند این جابجایی و تغییر چشم‌اندازها را توجیه کند. البته برخلاف صحبت‌های او به نظر می‌رسد این مسئله چالش‌هایی را هم برای تیم سازنده به همراه داشت که بد نیست به اختصار نگاهی به آن‌ها هم داشته باشیم.



چالش‌های تغییر لوکیشن فیلم‌برداری فصل دوم

همان‌طور که گفتیم تیم سازنده این اثر برای نزدیکی بیشتر به روایت تالکین از حال‌وهوای سرزمین میانه، ساخت این اثر را از نیوزیلند به بریتانیا منتقل کردند. هرچند که برای پیدا کردن لوکیشن‌های مناسب فیلم‌برداری با مشکلاتی هم مواجه شدند. ساخت فصل دوم از اکتبر سال ۲۰۲۲ آغاز شد، هرچند که در این جابجایی مشکلاتی به‌وجود آمد که از آن جمله می‌توان به وقوع یک آتش سوزی کوچک در اوایل ماه آوریل اشاره کرد. از طرف دیگر ظاهرا مردم محلی در منطقه «برکشایر» هم نگران آن بودند که مبادا ساخت این اثر باعث آسیب به حیات وحش این منطقه شده و به‌خصوص به جنگل «Swinley» صدمه بزند که جزو دارایی‌ها و املاک پادشاه چارلز سوم است.

البته این مسئله تنها معطوف به سریال حلقه‌های قدرت نبوده و ظاهرا مجموعه‌های تلویزیونی دیگری هم در این ناحیه ساخته شده‌اند و همین مسئله به نگرانی گروه‌های محیط زیستی محلی دامن زد. آن‌ها از اینکه مقامات محلی اجازه آسیب دیدن به اکوسیستم شکننده موجود را می‌دادند نگران بوده و از پیدا کردن راهی برای متوقف کردن این مسئله ناامید شده‌ بودند. درهمین راستا گزارش ارائه شده در مورد خسارت ساخت فصل دوم حلقه‌های قدرت در این منطقه، نشان‌دهنده اثرات زیست محیط بزرگی بود که از آن جمله می‌توان آسیب زدن به محیط زیست زنبورها و زیستگاه مورچه‌ها اشاره کرد. 



به‌جز این مسئله «انجمن جنگل براکنل» (Bracknell Forest Society) هم اعلام کرد تعداد قابل توجهی از مردم محلی هم از فیلم‌برداری در جنگل سویینلی عصبانی هستند. بااین‌حال مقامات «املاک سلطنتی» (The Crown Estate) اعلام کردند آن‌ها از آسیب نرسیدن به زیستگاه‌ و هیمنطور گونه‌های زیستی این منطقه اطمینان خاطر حاصل کرده و همه چیز را به دقت تحت کنترل دارند.

البته این تنها جنجالی نبود که در مورد محل فیلم‌برداری جدید حلقه‌های قدرت رخ داد. آن‌ها پیش‌تر هم به‌دلیل به خطر انداختن جان حیوانات مورد انتقاد قرار گرفته بودند. به‌خصوص زمانی‌که یکی از اسب‌های حاضر در این مجموعه بدون وجود هیچ مشکل سلامتی قابل توجهی، جان خود را از دست داد. این مسئله توجه «بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برای جانوران» یا PETA را برانگیخت که با انتقاد از این وضعیت، از دست‌اندرکاران ساخت حلقه‌های قدرت خواست برای تولیدات بعدی خود از اسب‌های خلق شده با فناوری CGI استفاده کنند.

درحالی که هنوز نمی‌توان برآورد دقیقی از آسیب‌های زیست محیطی ساخت این اثر در دل جنگل‌های سویینلی ارائه کرد، مردم محلی و دوستداران محیط زیست از همان زمان تلاشی گسترده را آغاز کردند تا مردم را از خطرات ساخت آثار سینمایی یا تلویزیونی در محیط‌های بکر و طبیعی آگاه کنند.



زمان پخش فصل دوم سریال ارباب حلقه ها

هنوز زمان مشخصی برای انتشار فصل دوم اعلام نشده است، بااین‌حال پرایم ویدئو فاش کرد که سریال در سال ۲۰۲۴ بازخواهد گشت. ساخت این مجموعه هم همچون بسیاری از دیگر آثار سینمایی و تلویزیونی تحت تأثیر اعتصابات هالیوود قرار گرفت. البته مراحل پیش‌تولید و تولید این مجموعه در سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده بود. درنتیجه از بعد از پایان اعتصابات هالیوود، مراحل پس‌تولید آن با سرعت بیشتری ادامه یافته و پس از آن تیم سازنده دیگر هرگز مجبور به توقف پروژه خود نشدند. با درنظر گرفتن این موضوع، به نظر می‌رسد محتمل‌ترین زمان برای انتشار فصل دوم حلقه‌های قدرت فصل تابستان باشد. یعنی زمانی‌که قرار است یک بار دیگر با پیش درآمد سریال بازی تاج و تخت یعنی مجموعه «خاندان اژدها» (The House of the Dragon) رقابت کند.



فهرست بازیگران فصل دوم سریال ارباب حلقه ها

انتظار می‌رود اکثر بازیگران ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت دوباره برای ساخت این مجموعه بازگردند که از آن جمله می‌توان به «مورفید کلارک» در نقش گالادریل، «مارکلا کاونا» (Markella Kavanaugh) در نقش نوری و «رابرت آرمایو» (Robert Aramayo) در نقش الروند اشاره کرد.

آمازون همچنین هشت نام جدید را هم تأیید کرده است که به تیم بازیگران این مجموعه پیوسته‌اند، البته هنوز نقش‌های این هشت بازیگر به‌صورت رسمی افشا نشده‌اند. بازیگرانی همچون «الیور آلون- ویلسون» (Oliver Alvn-Wilson)، «استوارت بومن» (Stuart Bowman)، «ویلیام چاب» (William Chubb) و «کویل الدن» (Kevin Eldon) از این جمله‌اند. الدون که نقش آفرینی شخصیت «Camello» در سریال بازی تاج و تخت را در کارنامه دارد، از تجربه خوبی برای حضور در مجموعه‌هایی با محوریت داستان‌های حماسی و خیال‌انگیز برخوردار است.

اما به جز این اسامی، فهرست بازیگران شامل افراد دیگری هم می‌شود که از آن جمله می‌توانیم به «سیاران هیندز» (Ciarán Hinds) اشاره کنیم. بازیگری که به‌دلیل ایفای نقش شخصیت « منس ریدر» از مجموعه بازی تاج و تخت، شناخته می‌شود. «روری کینیز» (Rory Kinnear) که با بازی در نقش شخصیت «بیل تانر» در سه‌گانه جیمز باند با حضور دنیل کریگ شناخته می‌شود و همینطور «تانیا مودی» (Tanya Moodi) یا همان «General Parnadee» جنگ ستارگان هم در فصل دوم سریال حلقه‌های قدرت حضور خواهند داشت.



از سوی دیگر شاهد جایگزین شدن «سم هزلدین» (Sam Hazeldine) با «جوزف ماول» (Joseph Mawle) خواهیم بودیم که در فصل اول نقش آفرینی شخصیت «آدار» را برعهده داشت. آمازون توضیح چندانی در مورد چرایی این مسئله ارائه نکرده و درحالی‌که اجرای ماول را مورد تحسین قرار می‌داد، تنها اعلام کرد که تلاش‌ها برای حضور این بازیگر نتیجه‌بخش نبود.

دیگر خبر جالب در مورد بازیگران حاضر در فصل دوم سریال حلقه‌های قدرت در مورد شخصیت سائورون است که ظاهرا قرار است به‌وسیله دو بازیگر به نمایش گذاشته شد: «چارلی ویکرز» (Charlie Vickers) و «کالام لینچ» (Calam Lynch). البته گفته می‌شود آمازون چند قسمت پایانی متفاوت را با حضور مورفید کلارک و کالام لینچ فیلم‌برداری کرده است که قابل جابه‌جا شدن با هم هستند. درنتیجه پنج الی ده دقیقه قسمت پایانی این فصل قابل ویرایش بوده و نمی‌توان چشم‌انداز مشخصی از آن ارائه کرد.



داستان فصل دوم سریال ارباب حلقه ها

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم حال‌وهوای فصل دوم همچنان به حوادث رخ داده در عصر دوم سرزمین میانه می‌پردازد. داستان فصل اول با ساخت سه حلقه متعلق به الف‌ها به پایان رسید، جایی که شاهد یکی از تفاوت‌های این اثر با داستان تالکین بودیم. دراینجا میتریل کلید خلقت این سه حلقه است و درنتیجه برای ساخت حلقه‌های بیشتر، به فلز میتریل بیشتری هم نیاز است. براین اساس می‌توان گفت که ادامه داستان قطعا به «خازاد دوم» (Khazad-dûm) یا همان معادن موریا و بالروگی که در زیر آن پنهان شده است، خواهد پرداخت. درعین حال گندالف هم به سرزمین «رون» (Rhûn) سفر کرده است، جایی که تالکین هرگز واقعا به کندوکاو و معرفی آن به مخاطب نپرداخت. اما در فصل دوم حلقه‌های قدرت ظاهرا این بخش از سرزمین میانه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از طرف دیگر گزارش‌هایی هم در دست است که خبر از ساخت سکانسی جنگی و عظیم می‌دهند که ظاهرا قرار است در دو بخش آماده شود. احتمال داده می‌شود این مسئله ارتباطی با شخصیت سائورون داشته باشد که اکنون هویتش افشا شده و احتمالا قرار است در فصل دوم کنترل اورک‌های موردور را به‌دست بگیرد. مورفید کلارک بازیگر نقش گالادریل درگفتگویی اعلام کرد درمجموع فصل دوم سریال حلقه‌های قدرت، نسخه‌ای بسیار متفاوت از فصل اول است و این مسئله به‌خصوص در مورد شخصیت او صدق می‌کند. گالادریلی که اکنون نگاهی متفاوت به دنیا پیدا کرده است و باوجود همه تهدید‌ها، همچنان از مسائل پیرامونش لذت می‌برد. او درادامه اشاره کرد بازی کردن این شخصیت واقعا سرگرم کننده است.



دراین بین خبر‌های اعلام شده از سوی شرکت برادران وارنر حاکی از ساخت سه‌گانه جدیدی از مجموعه ارباب حلقه‌ها است که البته به نظر نمی‌رسد ارتباطی میان آن‌ها و مجموعه حلقه‌های قدرت وجود داشته باشد. به‌عبارت بهتر این سه فیلم قرار است ادامه دهنده مجموعه اصلی پیتر جکسون باشند. آمازون هم به‌هیچ عنوان به‌دنبال ایجاد ارتباطی در این زمینه نیست و می‌توان گفت این دو پروژه به جز اینکه هردو با اقتباس از آثار تالکین ساخته می‌شوند، هیچ نقطه اشتراک دیگری با هم ندارند.
جنیفر سالک از استودیو آمازون اعلام کرد قرار نیست حلقه‌های قدرت و سه‌گانه جدید وارنر چیزی را با هم به اشتراک بگذارند. او افزود آمازون مجموعه تولید شده خود را دوست داشته و به آن افتخار می‌کند، آن‌ها همچنین قرار است به‌صورت طولانی مدت روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. او معتقد است باوجود همه مسائل پیش آمده و اختلاف نظرها، طرفداران این مجموعه هنوز به‌اندازه کافی عشق و علاقه خود را به نمایش گذاشته‌اند که آن‌ها را به ساخت ادامه این اثر تشویق کنند. سالک همچنین افزود تیمی خلاق پشت ساخت فصل دوم حلقه‌های قدرت است، از این روی آن‌ها از هرگونه رقابتی با رویی گشاده استقبال می‌کنند.



به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور و همراهی با زومجی لذت برده باشید. نظر شما در مورد سریال حلقه‌های قدرت چیست؟ در مقام مقایسه سه‌گانه ارباب حلقه‌های پیتر جکسون و سریال حلقه‌های قدرت آمازون، کدام مجموعه را بیشتر به حال‌وهوای آثار تالکین نزدیک‌تر می‌بینید؟ آیا شما هم چشم انتظار پخش فصل دوم این اثر هستید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‌های ارزشمند خود را دراین زمینه با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. پیشاپیش از این همراهی شما عزیزان سپاسگزاری می‌کنیم.