اسفند سال گذشته که جمعی از هنرمندان تئاتر با همراهی علی نصیریان در تماشاخانه سنگلج حضور داشتند، تصور نمی‌کردند در فاصله کوتاهی بعد از این دیدار، مدیر این تماشاخانه از بابت امنیت آن ابراز نگرانی کند و هشدار جدی بدهد که جان تماشاخانه قدیمی تهران در خطر است.
چارسو پرس: در این دیدار که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، بار دیگر موضوع گسترش تماشاخانه سنگلج یادآوری شد و این بار علی نصیریان نیز بر این موضوع تاکید کرد که واگذاری ساختمان مجاور که از سال‌ها پیش بحث آن مطرح بوده، سرعت بگیرد. نصیریان حتی بر این نکته تاکید داشت که این ساختمان به عنوان فضای تمرین و محلی برای اتودهای نمایشی در اختیار گروه‌های جوان تئاتر قرار بگیرد.
در آن دیدار، بحث بر سر چگونگی کاربری این ساختمان بود چراکه حاضران تردیدی نداشتند که این ساختمان دیر یا زود در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌گیرد. آنان به وعده دیرپای شهرداری دلخوش بودند و هرگز تصور نمی‌کردند در نخستین روزهای اردیبهشت امسال، ناگهان خواب بهاری تماشاخانه پیر تهران با صدای بیل و کلنگ ساخت و ساز ساختمان مجاور، آشفته شود.



طرح گسترش تماشاخانه سنگلج از دهه ۹۰ مطرح شد و نامه درخواستی با امضای حدود ۴۰۰ هنرمند تئاتر به شهرداری تهران ارجاع داده شد تا ساختمان کناری «سنگلج»که یکی از ساختمان‌های اداره حقوقی شهرداری است ، تغییر کاربری بدهد و به اهل تئاتر واگذار شود.

اجرای این طرح در طول یک دهه مدام به تاخیر افتاد تا اینکه پریسا مقتدی، مدیر فعلی این تماشاخانه سال ۱۴۰۰ عنوان کرد که به دلیل تغییرات اعضای شورای شهر، هنوز این طرح اجرایی نشده است.
کم‌توجهی برخی از مدیران به خواسته اهل فرهنگ و هنر امری کم‌سابقه نیست، همچنانکه محمد باقر قالیباف، شهردار وقت تهران که در دوران حضور خود در شهرداری، رقابتی ظریف با وزارت ارشاد داشت، بعد از دریافت نامه درخواست بزرگان تئاتر همچون عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، جعفر والی  و ... دستور واگذاری ساختمان مجاور را به تماشاخانه سنگلج صادر کرد و حتی اعتبار آن نیز مصوب شد اما اجرای این طرح مدام به تعویق افتاد تا اینکه اخیرا ناگهان بحث ساخت و ساز ساختمان مجاور، مطرح شد.


بی‌اعتنایی به درخواست جامعه هنری و بزرگان هنر کشور، یک بحث است و ساخت و ساز غیراصولی این ساختمان بحثی دیگر که جنبه قانونی دارد.
از آنجاکه تماشاخانه سنگلج جزو فهرست میراث ثبت شده است، به عنوان مجموعه‌ای با حریم در نظر گرفته می‌شود و ساخت و ساز در مجاورت آن، غیرقانونی است چراکه به این بنا ضربه وارد می‌شود.
حالا شهرداری تهران نه تنها به خواسته بزرگان هنر کشورمان بی‌اعتنایی کرده بلکه مشغول ساخت و سازی غیراصولی و غیرقانونی در مجاورت یکی از مهم‌ترین اماکن فرهنگی و ملی کشورمان است و انتظار می‌رود مسئولان وزارت میراث فرهنگی زودتر وارد عمل شوند.




منبع: ایسنا