«ورلد آف ریل» در نظرسنجی‌ای با حضور ۱۲۰ منتقد سینما، برنامه‌ریز جشنواره و فیلمساز بهترین فیلم‌های فرانسیس فورد کاپولا را پس از «اینک آخرالزمان»، که آخرین فیلم دهه ۱۹۷۰ کاپولاست، رده‌بندی کرده است.
چارسو پرس: فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان شهیر امریکایی، این روزها مدام نامش با فیلم جاه‌طلبانه «مگاپلیس» شنیده می‌شود، فیلمی که کاپولا با سرمایه شخصی ساخته و در اکران‌های خصوصی‌ای که در امریکا و انگلیس داشته، فیلمی گیج‌کننده و عجیب‌وغریب و دیریاب و نامتعارف از سوی منتقدان توصیف شده است. اما پیش از این فیلم و اخبار مرتبط با آن، نام کاپولا مترادف با «پدرخوانده» بود. «پدرخوانده» (۱۹۷۲)، در مقام فیلمی دوران‌ساز، ژانر گنگستری را با ارائه تصویری متفاوت از گنگسترهای ایتالیایی دگرگون کرد و زمینه‌ ساخت فیلم‌هایی درباره مافیای ایتالیایی مثل «رفقای خوب» (مارتین اسکورسیزی، ۱۹۹۰) یا سریال «خانواده سوپرانو» را مهیا ساخت.

کاپولا در دهه ۱۹۷۰، جز «پدرخوانده»، ۳ فیلم بزرگ دیگر هم ساخت. «مکالمه» و «پدرخوانده ۲» (هر دو ۱۹۷۴) و «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹). این چهار فیلم تقریبا بر کارنامه کاری کاپولا در سال‌های بعد از دهه ۱۹۷۰ سایه انداخته‌اند. کاپولا با این ۴ فیلم در خاطر بیشتر تماشاگران مانده و خیلی‌ها نمی‌دانند که او بعد از این ۴ فیلم چه فیلم‌های دیگری ساخته است. البته در این بین «پدرخوانده ۳» (۱۹۹۰) و «دراکولای برام استوکر» (۱۹۹۲) وضعیت‌شان کمی متفاوت است و در میان فیلم‌بین‌ها مشهورترند؛ «پدرخوانده ۳» به واسطه دو قسمت قبلی موفق این سه‌گانه و «دراکولای برام استوکر» به دلیل شهرت منبع اقتباسش و نام دراکولا که بلافاصله فیلمی از ژانر وحشت را تداعی می‌کند.


با این حال، همه کارنامه کاپولا محدود به آن ۴ فیلم دهه ۱۹۷۰ نیست. عظمت این چهار فیلم چنان توقع را از کاپولا بالا برد که فیلم‌های بعدی‌اش هرگز آن‌قدر دیده نشدند و قدر ندیدند. هرچند برای اهلش فیلم‌های پسا «اینک آخرالزمان» کاپولا همچنان تماشایی و الهام‌بخش است. همین امسال فیلمبردار قسمت دوم «جوکر»، ‌ لارنس شِر، از فیلم «یکی از قلب» (۱۹۸۲) کاپولا به عنوان منبع الهامش برای فیلمبرداری دنباله «جوکر» نام برده است. فیلم دیگر کاپولا، «ماهی جنگی» (۱۹۸۳)، هم سال به سال بیشتر دیده می‌شود و هرچه زمان می‌گذرد، طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.


«ورلد آف ریل» در نظرسنجی‌ای با حضور ۱۲۰ منتقد سینما، برنامه‌ریز جشنواره و فیلمساز بهترین فیلم‌های فرانسیس فورد کاپولا را پس از «اینک آخرالزمان»، که آخرین فیلم دهه ۱۹۷۰ کاپولاست، رده‌بندی کرده است. در واقع این رأی‌گیری به کارنامه ۴۰ سال اخیر کاپولا توجه داشته که چندان توجهی به آن نشده است.


نتیجه این نظرسنجی به قرار زیر است:

۱. دراکولای برام استوکر (۱۹۹۲)، ۲۵ رأی

۲. ماهی جنگی (۱۹۸۳)، ۲۰ رأی

۳. بیگانگان (۱۹۸۳)، ۱۳ رأی

۴. یکی از قلب (۱۹۸۱)، ‌۱۲ رأی

۵. پگی سو عروسی کرد (۱۹۸۶)، ۹ رأی

۶. پدرخوانده ۳ (۱۹۹۰)، ۸ رأی

۷. تاکر: یک مرد و رؤیاهایش (۱۹۸۸)، ‌ ۸ رأی

۸. انجمن پنبه (۱۹۸۴)، ۶ رأی

۹. باران ساز (کارگزار بیمه) (۱۹۹۷)، ‌۴ رأی

۱۰. تترو (۲۰۰۹)، ۲ رأی

۱۱. جک (۱۹۹۶)، ۱ رأی


شما چقدر با این رأی‌ها موافقید؟ به نظر شما بهترین فیلم پسا «اینک آخرالزمان» کاپولا کدام است؟ نظرتان را برای ما بنویسید.