طی ماه‌های اخیر، حامیان مالی در بیلبوردهای نمایش‌داده‌شده در سریال، آگهی‌های تقدیم برنامه و حتی نوشابه انرژی‌زا، سیگار و بقیه لوازم در اختیار کاراکترها و... دیده می‌شوند و خلاصه همه‌جای سریال‌ها حضور دارند.
چارسو پرس: پلتفرم‌های ایرانی تولیدکننده فیلم و سریال، این روزها حجم آگهی‌های تبلیغاتی خود را افزایش داده‌اند. طی ماه‌های اخیر، حامیان مالی در بیلبوردهای نمایش‌داده‌شده در سریال، آگهی‌های تقدیم برنامه و حتی نوشابه انرژی‌زا، سیگار و بقیه لوازم در اختیار کاراکترها و... دیده می‌شوند و خلاصه همه‌جای سریال‌ها حضور دارند. تبلیغات شهری سریال‌ها نیز اغلب با درج لوگوی حامیان مالی همراه است. گرچه پخش تبلیغات در ابتدای محصولات نمایشی، همواره مورد انتقاد تماشاگران بوده، اما اقدام هفته‌های اخیر پلتفرم‌ها در اضافه کردن آگهی میان‌برنامه با واکنش‌های تازه کاربران مواجه شده است.

این در حالی است که پلتفرم‌ها از کاربران خود هزینه اشتراک می‌گیرند و با وجود این هزینه حدود ۱۵۰ یا ۱۶۰ هزار تومانی در هر ماه، کاربران پلتفرم‌ها انتظار وجود این حجم از تبلیغات را در محصولات نمایشی ندارند. معترضان معتقدند تبلیغات با اخذ هزینه اشتراک منافات دارد. اگرچه تلقی موجود درباره پخش نشدن تبلیغات در پلتفرم‌های شاخص بین‌المللی نادرست است و برخی از بزرگترین سرویس‌های این صنعت هم تبلیغات دارند، ولی پلتفرم‌های جهانی، پلن‌های مختلفی برای کاربر در نظر می‌گیرند تا بتواند انتخاب کند. به طور مثال در برابر اپل و دیزنی پلاس که اساسا هیچ تبلیغاتی ندارند، نتفلیکس، هولو، آمازون پرایم ویدیو، اچ‌بی‌او مکس، پیکاک و پارامونت پلاس اشتراک‌های ارزان‌تر دارای تبلیغات در اختیار کاربران می‌گذارند. این مورد نیز در پلتفرم‌های داخلی وجود ندارد.

هم‌اکنون فیلیمو از سیگار و نوشابه کاراکترهای آثارش پول درمی‌آورد و فیلم‌نت آگهی تبلیغاتی اول هر قسمت «افعی تهران» را به نزدیکی 3 دقیقه رسانده و البته از تبلیغات میان‌برنامه آن نیز نمی‌گذرد! در موردی عجیب، حتی یکی از سکانس‌های «گناه فرشته» به نمایش گشت‌وگذار تبلیغاتی کاراکترها در یک کتاب‌فروشی اختصاص یافت! با نکاتی که گفته شد، شیب صعودی تبلیغات پلتفرم‌ها به گونه‌ای است که مخاطبان را نگران می‌کند نکند این سرویس‌ها از تلویزیون بدتر شوند. بیم آن می‌رود که به زودی زیرنویس‌های تبلیغاتی یا حتی دیالوگ‌های تبلیغاتی به سریال‌ها راه یابند یا حتی سریال‌های خانگی به سفارش حامیان مالی و با هدف پیش‌برد کسب‌وکار آن‌ها ساخته شود. آیا پلتفرم‌ها این روند را کنترل خواهند کرد؟