سیدمجید رحیمی مدیر پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، شرایط حضور و هدف از راه اندازی مدرسه مستندسازی را تشریح کرد.
چارسو پرس: سید مجید رحیمی (مدیر پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) درباره مدرسه مستندسازی این مرکز گفت: آموزش سینمای مستند یکی از دغدغه‌های آقای محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی بود که با تدبیر مدیرعامل به صورت متمرکزتری در دستور کار قرار گرفت.

رحیمی خاطرنشان کرد: مرکز گسترش همیشه کارگاه‌های آموزشی را برای علاقه‌مندان و اهالی سینمای مستند در نظر داشته اما هیچ‌گاه آموزش‌های پایه ای را در نظر نداشتیم و بیشتر برنامه‌های آموزشی مرکز با توجه به ماموریت‌های تعریف شده ، معطوف به بازآموزی و ارتقای سطح دانش سینماگران درباره موضوعات روز اعم از مباحث تکنولوژیک و ساختارهای سینمایی جدید و... بود به طوریکه بیش از هر چیز می‌توان این آموزش‌ها را بسیار تخصصی دانست و از آنجا که آموزش مستندسازی به صورت مستمر و پایه‌ای در مرکز گسترش وجود نداشته، با مطالبه رئیس سازمان سینمایی برای راه‌اندازی مدرسه مستندسازی برنامه‌ریزی کردیم که کاملاً تخصصی بر آموزش سینمای مستند متمرکز است.

وی افزود: به این منظور کمیته علمی با حضور احمد ضابطی جهرمی، رامتین شهبازی، مهرداد اسکویی و حامد شکیبانیا تشکیل شد که همه این افراد از اساتید به نام وصاحب‌نظران این عرصه هستند، که همینجا باید از مشارکت ایشان تشکر کنم. در خلال جلسات این کمیته که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکیل می‌شد، تلاش کردیم تا ضمن رعایت اختصار به یک طرح درس برسیم که آموزشهای لازم برای شروع فیلمسازی مستند را با ویژگیِ دسترس پذیر بودن در قالب دوره مجازی برای ترم اول، و آموزشهای تخصصی‌تر بصورت متمرکزتر در ادامه دوره ارائه شود که انشاالله در سال جدید اجرایی خواهد شد و از اردبیهشت ماه ثبت نام مدرسه مستندسازی مرکز گسترش آغاز می‌شود.

رحیمی درباره شرایط ثبت نام در مدرسه مستندسازی گفت: ترم اول این دوره آموزشی به صورت مجازی است و از همه جای کشور امکان ثبت نام وجود دارد و افراد می‌توانند در این کلاس‌های مجازی حضور داشته باشند. هیچ پیش‌نیازی برای ترم اول لازم نیست ولی در ترم دوم افراد با گذراندن ترم اول و آزمونی که پیش‌نیاز ورود به ترم دوم است می‌توانند تحصیل خود را در این زمینه ادامه دهند. البته کسانیکه نیازی برای حضور در کلاس‌های ترم اول احساس نمی‌کنند و معتقد هستند که آموزش‌های ابتدایی و مسائل مقدماتی را پیش‌تر فرا گرفته‌اند، می‌توانند از ترم دوم وارد کلاس‌ها شوند اما لازمه ورود به کلاس‌های ترم دوم این دوره آموزشی قبولی در آزمون و مصاحبه مربوطه است. ترم سوم، ترم پایانی این دوره آموزشی است که هنرجو باید یک فیلم مستند بسازد که مورد تأیید کمیته علمی باشد. با ساختن این مستند که زیر نظر یک استاد ساخت آن صورت می‌گیرد هنرجو می‌تواند یک طرح ارائه دهد و از آن دفاع کند. هر ترم از این دوره حدود سه ماه به طول می‌انجامد.

مدیر پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره تمایز دوره آموزشی مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان گفت: من در جلسه‌ای که با آقای خزاعی داشتیم به این نکته اشاره کردم که ما نمی‌خواهیم دخالتی در مأموریت انجمن سینمای جوان داشته باشیم و آقای خزاعی تأکید داشتند که قطعاً نباید این دخالت صورت بگیرد و از آنجا انجمن بر سینمای داستانی متمرکز است و دروس در نظر گرفته شده برای کلاس‌های انجمن که سال‌هاست در حال برگزاری است معطوف به سینمای داستانی است این دو دوره آموزشی هیچ تداخلی با هم ندارند. البته در انجمن هم کلاس‌های معدودی هستند که به سینمای مستند می‌پردازند اما این دروس بیش از هر چیز بر تاریخ مستندسازی تمرکز دارند و در این دوره‌های آموزشی نگاه تخصصی بر تولید اثر مستند وجود ندارد. به طور کل برگزاری دوره‌های آموزشی سینما با تمرکز بر سینمای مستند بجز کارگاه هایی که بصورت موردی توسط برخی از مستندسازان موفق برگزار شده، چندان مسبوق به سابقه نیست و این دوره آموزشی در مرکز گسترش اقدامی نو و تازه به حساب می‌آید که می‌تواند در بلند مدت بر کیفیت سینمای مستند ما هم بسیار تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت آموزش خاطرنشان کرد: قطعاً آموزش مسئله بسیار مهمی است و هر مقوله‌ای که پرداختی علمی بر آن صورت بگیرد و در حوزه آموزش نیز جدی گرفته شود می‌تواند آورده بیشتری برای جامعه داشته باشد. مدرسه مستندسازی مرکز گسترش در ابتدای راه می‌تواند با آزمون و خطاهایی همراه باشد اما امیدواریم که این دوره‌های آموزشی بتواند در بلند مدت تأثیر چشمگیری بر سینمای مستند ما به لحاظ کیفی داشته باشد.
رحیمی در پایان اظهاراتش تأکید کرد: درس‌هایی که قرار است در این دوره آموزشی در نظر گرفته شود مشخص است و برای سر فصل‌ها هم پیشنهاداتی ارائه شده که در حال بررسی در کمیته علمی است ولی هنوز امکان اعلام سرفصل‌ها و دروس وجود ندارد و پس از قطعی شدن جزئیات بیشتر اعلام خواهد شد. مدرک پایان دوره آموزشی هم با وجود اینکه هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم، اما قطعاً مدرکی معتبر خواهد بود.